5/5 - (10 امتیاز)
این محصول فولادی در دو نوع میلگرد آجدار و ساده تولید می شود که هر کدام از این میلگرد ها در دو نوع شاخه و کلاف به بازار عرضه می شوند. در واقع میلگرد برای جبران مقاومت کششی پایین بتن در مقابل نیروهای وارده استفاده می شود. قیمت میلگرد آجدار نقش بسزائی در هزینه های تمام شده یک پروژه ساختمانی دارد.

این محصول فولادی  در دو نوع میلگرد آجدار و ساده تولید می شود که هر کدام از این میلگرد ها در دو نوع شاخه و کلاف به بازار عرضه می شوند. در واقع میلگرد برای جبران مقاومت کششی پایین بتن در مقابل نیروهای وارده استفاده می شود. از آنجايي که توانايي بتن در تحمل نیروهای کششی بسیار کم است برای جلوگیری از شکسته شدن آن، میلگردها را به کار میگیرند قیمت میلگرد آجدار نقش بسزائی در هزینه های تمام شده یک پروژه ساختمانی دارد.

برای آگاهی بیشتر از دانش فنی مربوط به میلگرد آجدار با فولاد صنعت برهان همراه باشید:

به طور کلی میلگرد در انواع گوناگون تولید می‌شود. این محصولات در چهار گروه A1 تا A4 شناخته می شوند. میلگردهای گروه A1 آجدار نیست و از آن‌ها با عنوان میلگرد ساده یاد می‌کنند که معمولا برای جوشکاری و خمکاری مناسب می‌باشد. میلگرد آجدار یکی از مهم‌ترین مصالح مورد نیاز در صنعت ساختمان سازی است. تصویر شماره 1 به صورت گرافیکی استفاده از میلگرد آجدار در تقویت بتن را نشان می دهد.  قیمت میلگرد آجدار نقش به سزائی در هزینه های تمام شده ی پروژه های ساختمانی دارد. تفاوت هر یک از انواع میلگرد آجدار به میزان آج‌ها و شکل ظاهری آن‌ها برمی‌گردد.  میلگرد آجدار براساس شکل ظاهری به 3 دسته مرکب، دوکی و یکنواخت تقسیم می‌شود.

تصویر شماره 1 –  تقویت بتن با میلگرد آجدار

ویژگی‌های میلگرد آجدار

همان‌طور که اشاره شد میلگرد آجدار با 3 گرید A2 – A3 -A4تولید می‌شود که هریک مشخصات و ویژگی‌های خاص خود را دارد.میلگردهای آجدار گروه A2 جزء میلگردهای نیمه‌سخت به حساب می‌آید. کم بودن کربن در ساختار این میلگرد قابلیت خم‌پذیری آن را افزایش می‌دهد. معمولا از این میلگرد در ساخت خاموت استفاده می‌شود. تنش سیلان در میلگرد آجدار A2 برابر با 3000 کیلوگرم و تنش گسیختگی آن 5000 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.

میلگرد آجدار گروه A3 نیز مانند A2 جزء میلگردهای نیمه سخت است. آج‌های این میلگرد به‌صورت جناغی یا هفت و هشتی است و نسبت به گروه A2 مقاومت بالاتری دارد. تنش سیلان در این میلگرد آجدار 4000 و تنش گسیختگی آن 6000 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است. علاوه بر متمایز بودن شکل آج‌ها‌، تفاوت میلگرد A2 و A3 در عملکرد و کابرد آن‌ها نیز مشهود است. به‌ این صورت که میلگرد A2 به عنوان میلگرد عرضی و A3 به عنوان میلکرد طولی قابل استفاده است. همچنین میلگرد آجدار A2 انعطاف‌پذیر تر از A3 می‌باشد و جوشکاری روی هر دو گروه مجاز نمی‌باشد.

میلگرد آجدار A4 از دسته محصولات سخت بوده و شکل آج‌های آن به‌صورت مرکب است و همین شکل ظاهری آج‌ها موجب تمایز این میلگرد از سایر رده‌ها شده است. سازه‌های  ساخته شده با این میلگرد سبک‌تر و مستحکم‌تر از گروه‌های دیگر است، از این رو قیمت میلگرد A4 از گروه‌های A2 و A3 بالاتر است.

تصویر آنالیز نام ویژگی
میلگرد ساده 240 میلگرد سادهAI مقاطعی نرم با قابلیت و انعطاف بالا
میلگرد آجدار مارپیچ 340 میلگرد آجدار مارپیچAII نسبتا تردحتی الامکان در جوشکاری از آن استفاده نشود
میلگرد آجدار جناقی 400 میلگرد آجدار جناقیAIII ترد و شکننده به هیچ عنوان در جوشکاری مورد استفاده قرار نگیرد
میلگرد آجدار مرکب 500 میلگرد آجدار مرکب سخت و شکننده تنها در مصارف ساختمانی و صنعتی

جدول شماره1 – ویژگی انواع میلگرد

نحوه ساخت و تولید میلگرد آجدار

تولید میلگردها معمولا با فرایند نورد گرم انجام می‌شود. شمش‌های فولادی در کوره‌ها با حرارت 1100 درجه سانتی‌گراد به حالت مذاب در آمده و سپس به‌وسیله یک جک هیدرولیکی به ترتیب در ردیف‌های مشخص به داخل کوره هدایت و برای نورد آماده می‌شود. غلتک‌های تعبیه شده در دستگاه نورد، طی سه مرحله با اعمال فشار و کشش، موجب رسیدن فولاد به قطر استاندارد می‌شود. بعد از اتمام نورد، میلگردها به قفسه‌های نورد منتقل و در نهایت به استندهای آج‌زنی فرستاده می‌شوند. آج‌زنی فولادهای A2 در همان مرحله نورد انجام می‌پذیرد ولی مابقی بعد از خنک شدن وقرار گرفتن در دمای معمولی آج‌زنی می‌شود. نهایتا میلگردها با طول استاندارد 12 متر برش داده شده و بعد از بسته‌بندی روانه بازار میگردد

موارد مصرف و کاربرد میلگرد آجدار

بیشترین مورد مصرف این میلگردها معمولا در صنعت ساختمان‌سازی است. از کاربردهای میلگرد آجدار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
افزایش نیروی برشی
استفاده در بتن‌ریزی کف سازه‌ها
کاربرد در بتن‌ریزی دیوارها
تقویت فونداسیون و افزایش مقاومت بتن

از میلگرد آجدار چندین نوع محصول میانی تولید می گردد و از این محصولات در مراحل مختلف مسلح کردن بتن کاربرد دارند. از جمله این محصولات می توان به محصولات زیر اشاره نمود:

  • خاموت
  • سنجاقی
  • رکابی
  • عصایی
  • زیگزاگ

مشخصات میلگرد آجدار

به طور کلی میلگرد در انواع گوناگون تولید می‌شود. این محصولات در چهار گروه A1 تا A4 شناخته می شوند. میلگردهای گروه A1 آجدار نیست و از آن‌ها با عنوان میلگرد ساده یاد می‌کنند که معمولا برای جوشکاری و خمکاری مناسب می‌باشد. میلگرد آجدار یکی از مهم‌ترین مصالح مورد نیاز در صنعت ساختمان سازی است.قیمت میلگرد آجدار نقش به سزائی در هزینه های تمام شده ی پروژه های ساختمانی دارد.

در مورد میلگرد آجدار منابع مختلفی مورد استناد قرار میگیرد. با توجه به اینکه میلگردهای تولید شده توسط کارخانه ذوب آهن بر اساس استانداردهای روسیه هستند استاندارد 2590 GOST از مهمترین منابع محسوب می گردد. جدول وزنی ذکر شده در استاندارد گوست روسیه دقیقا همان جدول وزنی میلگردهای ذوب آهن می باشد. یکی دیگر از استاندارد های مرجع در تولید میلگردهای آجدار استاندارد اروپایی BS EN ISO 15630  می باشد. در این استاندارد نیز در مورد روش های تست میگردهایی که برای فولادهای مسلح کننده بتن صحبت شده است. اما در میان منابع داخلی نیز دو استاندارد مهم مورد استناد قرار می گیرند. برای کسانی که در صنعت و ساختمان سازی فعالیت می نمایند و به نوعی با میلگرد آجدار سر و کار دارند این استانداردها بسیار آشنا هستند. لازم به ذکر است قیمت میلگرد به نوعی تابع استاندارد آن نیز می باشد. قیمت میلگرد تولید شده بر اساس استاندارد های قابل قبول بیش از قیمت میلگرد متفرقه اعلام می شود. استاندارد های ملی مورد استناد برای میلگرد آجدار عبارتند از:

– استاندارد ملی 3132(ویرایش دوم تیرماه 92) با عنوان : میلگرد های فولادی گرم نوردیده برای تسلیح بتن – ویژگی ها و آزمون ها

– استاندارد ملی 8103-1 (تجدید نظر اول 1392) با عنوان : فولاد برای تسلیح و پیش تنیدن بتن – روش های آزمون – قسمت اول، میلگرد ، مفتول و سیم های تسلیح کننده.