پروفیل مبلی چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

پروفیل مبلی

برای پروفیل های کاربردی در صنعت ساختمان دو اصطلاح پروفیل سبک و پروفیل سنگین به کار می روند. به طور کلی پروفیل ها دارای دسته بندی های متنوعی هستند که یکی از این دسته بندی ها پروفیل سبک و سنگین است. پروفیل سبک یا همان پروفیل مبلی دارای خواص و مزایایی است که در این مطلب از سایت پیکاتک می خواهیم به این موارد بپردازیم و به طور کلی پروفیل مبلی را شرح دهیم.

پروفیل مبلی چیست ؟

پروفیل سبک که به پروفیل مبلی نیز معروف است, از نورد سرد یا ورق روغنی و در ضخامت کمتر از 2 میلیمتر تولید می شود. این پروفیل به خاطر داشتن ویژگی های عالی کاربرد زیادی در صنعت دارد. قوطی مبلی یکی از مهم ترین و پرکاربردترین محصولات این پروفیل است. از پروفیل سبک در خودروسازی , دوچرخه سازی , لوازم خانگی , مبلمان و صندلی , ساخت اگزوز, کانکس و کانتینر و … استفاده می شود.

پروفیل مبلی چیست؟

ویژگی هایی پروفیل مبلی

به دلیل داشتن ویژگی های زیاد از پروفیل سبک در صنعت استفاده های فراوانی می شود. همچنین در تغییر مقاطع لوله ها در پروفیل سبک از فرآیند کشش سرد استفاده می شود و همین فرآیند کشش سرد موجب می شود که بتوانیم ویژگی های دقیقی را به مقاطع بدهیم. از جمله ویژگی هایی که می توان از طریق فرآیند کشش سرد به مقاطع داد , می توان به گوشه های دقیق, ابعاد مطلوب , کاهش مصرف انرژی , افزایش سرعت و … اشاره کرد. در واقع کشش سرد در صنعت کاربردهای فراوانی دارد و از صنایع کشاورزی گرفته تا اسلحه سازی و ساخت ریل و حتی در و پنجره نیز از این فرآیند استفاده می شود.

  • فرم پذیری بسیار عالی
  • داشتن ظرافت بیشتر نسبت به سایر پروفیل ها
  • دارای تنوع وزنی بسیار زیاد
  • دارای سطح با کیفیت
  • پروفیلی با قابلیت آبکاری
  • دارای قطر و ضخامت بسیار دقیق

مزایایی پروفیل مبلی

لوله های مبلی همان طور که عنوان شد به دو صورت بدون درز و درزدار در بازار موجود می باشند. لوله های مبلی مانیسمان بدون وجود درز و جوش بوده و در نتیجه استقامت بالایی در برابر فشارهای مکانیکی دارند. در قطر و سایز این لوله ها دقت فراوانی به کار برده شده و از لحاظ ساختاری کاملا بی نقص می باشند. اما به طور کلی لوله های سبک داراری ویژگی هایی هستند که در انواع آنها مشترک می باشد. درادامه به برخی از مزایا مهم این پروفیل را معرفی می کنیم :

  1. قابلیت جوش پذیری
  2. قابلیت کشش سرد
  3. قابلیت انعطاف و فرم پذیری در کشش و خم کاری
  4. کیفیت بالای سطحی
  5. دقت ابعادی بالا در قطر و ضخامت
  6. قابلیت آبکاری
  7. قابلیت ضد خوردگی، پوسیدگی به دلیل فرآیند آبکاری
  8. مقاومت بالا به دمای بالا و مواد شیمیایی مانند باها و اسیدها

قابلیت فرم پذیری پروفیلهای مبلی

پروفیل مبلی از مهمترین دسته های لوله و پروفیل هستند که به دلیل قابلیت فرم پذیری عالی ، استفاده گسترده ای در صنایعی از قبیل خودروسازی ، مبلمان و صندلی ، اگزوز ، کانکس و کانتینر و دوچرخه سازی و لوازم خانگی و … پیدا کرده اند.
ازدیگر ویژگی های این محصول میتوان به کیفیت سطحی مطلوب و خاصیت آبکاری شدن نیز اشاره کرد.

تغییر در مقاطع لوله نیز از طریق عبور آن از قالب صورت می گیرد. در این روش ابتدا قالبی که سوراخ داخلی آن به شکل مقطع درخواستی است و سپس لوله ها ابتدا سرکوبی شده و سپس بوسیله دستگاه کشش از این قالب عبور داده میشود و این باعث تغییر مقطع لوله یا پروفیل میگردد.نکته مهم اینکه عمل کشش جزو فرآیندهای سردکاری محسوب میشود و در نتیجه مقاومت خمشی لوله مبلی یا پروفیل را بالا میبرد ، از این رو گاهی لازم است جهت رسیدن به خواص مطلوب قطعه از عملیات حرارتی به عنوان فرآیند مکمل استفاده شود.

تنوع ابعادی

تنوع ابعادی پروفیل مبلی

از خصوصیت بعدی پروفیل مبلی و قوطی های صنعتی می توان به دقت ابعادی مطلوب در قطر و ضخامت ، جوش پذیری تنوع ابعادی بسیار زیاد اشاره کرد.پروفیل نبشی از بال 20 تا 50 میلی متر و پروفیل های ناودانی 10 ، 12 ، 18 در این دسته از محصولات قرار می گیرد.

در صنعت کشش سرد در قیاس با فرآیند های دیگر قالب دادن به مقاطع می توان ویژگی هایی را بر شمرد، از جمله کیفیت سطحی عالی گوشه های دقیق ، دقت ابعادی مطلوب ، کاهش هزینه های تولید ، مصرف انرژی کمتر ، تولید سریعتر در زمان کمتر در واقع کشش سرد به دلیل خصوصیاتی که دارد ، استفاده گسترده و روزافزونی در صنایع دارد صنایع خودرو سازی ، صنایع اصلحه سازی ، صنایع کشاورزی ، ساخت دستگاههای صنعتی ساخت ریل و صنایع در و پنجره و قفل همراه با این عملیات برش اولین و شاید مهمترین فرآیند صنعتی است که روی تمام لوله ها و پروفیل ها پس از خرید انجام می شود و بی شک دقت و کیفیت آن به شدت روی کیفیت فرآیندهای بعدی و در نهایت بر روی کیفیت محصول نهایی تولید تأثیرگذار خواهد بود .

قوطی پروفیل مبلی
قوطی پروفیل مبلی

پروفیل سبک یا پروفیل مبلی که به قوطی سبک هم معروف است، از ورق روغنی (ورق نورد سرد) و براساس استاندارد DIN 2394(1) 94 و EN 10 219 -2 تولید می‌شود. پروفیل مبلی از مهمترین دسته‌های پروفیل است که بدلیل خصوصیات عالی خود، استفاده گسترده‌ای در تولیداتی از قبیل مبلمان، دوچرخه، خودرو، لوازم خانگی، اگزوز، کانکس، کانتینر و … دارد.

کاربرد پروفیل مبلی

کیفیت محصولات نهایی ساخته شده از طریق پروفیل مبلی رابطه ی مستقیمی با کیفت پروفیل دارد. به این صورت که هر چه از مواد اولیه بهتری در فرایند ساخت پروفیل استفاده شده باشد و دقت و کیفیت برش فرایند ساخت را افزایش داده باشند، کیفیت محصول تولیدی شما بهتر خواهد شد.به دلیل ویژگی های عالی این پروفیل روز به روز به کاربرد پروفیل مبلی در انواع صنایع افزوده می شود. از جمله صنایعی که از این پروفیل بهره ی زیادی می برند می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • صنایع در و پنجره
  • صنایع خودرو سازی
  • صنایع کشاورزی
  • ساخت دستگاههای صنعتی
  • ساخت ریل
  • صنایع اسلحه سازی
  • صنایع قفل سازی

قیمت پروفیلهای مبلی

به طور معمول قیمت پروفیل سبک در واحد وزن اعلام می گردد که این قیمت خود وابسته به چندین فاکتور همچون قیمت جهانی ورق نورد سرد، قیمت دلار، تعرفه گمرکی، هزینه انرژی برای کارخانه ها و … می باشد .گرچه قیمت پروفیل سبک (مبلی) در واحد وزن کمی از پروفیل های سنگین (ضخامت 2 از ورق سیاه) بالاتر است ولی به دلیل آنکه ضخامت و وزن پایینتری دارند .هزینه واحد طول آنها از پروفیل های دیگر کمتر است . بنابراین در بسیاری از صنایع که ضخامت های پایین تر پروفیل مورد نیاز است از پروفیل های سبک یا مبلی استفاده میشود .

فرآیند تولید لوله مبلی

کشش سرد ، یکی از مهمترین روش های تولید لوله های مبلی یا سبک می باشد همان طور که عنوان شد، این لوله ها، قابلیت کشش و خم پذیری را دارا می باشند. در روش کشش، مقاطع لوله را با عبور از قالب هایی خاص، تغییر می دهند. به این قالب ها اصطلاحا دوزه کشش گفته می شود.

در این روش ابتدا قالبی به نام دوزه ساخته میشود که سوراخ داخلی آن به شکل مقطع درخواستی است و سپس لوله ها ابتدا سرکوبی شده و سپس بوسیله دستگاه کشش از این قالب عبور داده میشود و این باعث تغییر مقطع لوله یا پروفیل میگردد . نکته مهم اینکه عمل کشش جزو فرآیندهای سردکاری محسوب میشود و در نتیجه مقاومت خمشی ایجاد میکند .

تفاوت پروفیل سبک و سنگین

تفاوت پروفیل سبک و سنگین

تفاوت این دو نوع پروفیل در چند مورد است

  1.  اینکه نوع سبک با استفاده از ورق سرد (روغنی) و نوع سنگین توسط ورق سیاه تولید می گردد.
  2. نوع سبک به محصولاتی با ضخامت پایینتر از 1.5 و نوع سنگین به ضخامت های بالاتر از 1.5 اطلاق میشود.
  3. از لحاظ کاربرد نیز نوع سنگین معمولا در مواردی که نیاز به تحمل نیروی زیادی می باشد مورد استفاده قرار میگیرد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *